FACEBOOK

APA ITU FACEBOOK?




Facebook diasaskan oleh Mark Zuckerberg bersama teman-temannya yang mana mengambil kursus sains komputer yang sama dengannya. Antara rakan-rakannya yang banyak memberi sumbangan kepada pembangunan Facebook Eduardo Saverin,Dustin Moskovitz dan Chris Hughes. Pada awalnya, penggunaan tapak web Facebook terhad kepada penuntut Universiti Harvard sahaja, tetapi kemudian beransur-ansur diperluaskan kepada kolej-kolej lain di kawasan Boston, Liga Ivy, dan Universiti Stanford. Selepas itu, Facebook terus berkembang untuk digunakan oleh mana-mana pelajar universiti, kemudian pelajar sekolah tinggi, dan akhirnya sesiapa sahaja yang berumur 13 ke atas. Kini, tapak web rangkaian sosial ini dianggotai oleh lebih 400 juta pengguna aktif diseluruh dunia.


Penggunaan Facebook banyak membantu didalam proses pembelajaran dan pengajaran. Facebook sangat sesuai untuk dijadikan sebagai medium pembelajaran dan pengajaran pada masa kini. Hal ini disebabkan kebanyakan pelajar pada hari ini mempunyai akaun Facebook persendirian. Secara tidak langsung, ia memudahkan proses komunikasi didalam pembelajaran dan pengajaran.

Facebook lebih menyasarkan golongan belia berbanding dewasa. Pengguna boleh mencari dan menambah rakan serta saling menghantar mesej, dan mengemaskini profil peribadi mereka sebagai makluman kepada rakan-rakan. Selain itu, pengguna juga boleh menyertai dan mengambil bahagian dalam rangkaian yang dianjurkan oleh tempat kerja, sekolah, atau kolej. Nama Facebook berasal daripada nama yang digunakan bagi buku-buku yang diserahkan oleh pihak pentadbiran universiti kepada para penuntut pada permulaan tahun akademik di Amerika Syarikat. Hal ini bertujuan untuk membantu penuntut saling mengenali.




KEBAIKAN FACEBOOK

Facebook merupakan tempat dimana ramai pengguna. Facebook juga ialah revolusi jaringan sosial yang terbaik setakat ini. Jika dibandingkan dengan laman sosial lain seperti Twitter, Myspace, Friendster, Tagged dan sebagainya, Facebook lebih mesra pengguna. Ini boleh dibuktikan dengan jumlah penggunanya yang sangat ramai. Dengan Facebook, kita dapati pengguna Facebook terdiri daripada pelbagai julat usia yang berlainan. Tidak kira tua atau muda, hampir semua orang di dunia dan khususnya di Malaysia yang ada prasarana internet mempunyai akaun Facebook mereka sendiri.

Jika kita lihat Myspace, penggunanya terdiri dikalangan umur 12 hingga 30-an sahaja, kerana sasaran pengguna mereka cenderung kepada pengguna yang lebih muda. Pengguna Facebook boleh menambah kenalan ataupun memadam kenalan yang mereka tidak kenal. Jadi boleh dinyatakan disini bahawa Facebook merupakan platform untuk mencari kenalan baru ataupun merapatkan pertalian dengan kenalan yang jauh. Di halaman utama Facebook juga menyatakan, Facebook membantu untuk menghubungkan dan berkongsi dengan orang di dalam hidup kita. Tagline itu sahaja sudah cukup untuk mencerminkan mengapa Facebook mempunyai jaringan pengguna yang luas.


Di Facebook, terdapat pelbagai aplikasi untuk melaksanakan sesuatu perkara. Sebagai contoh, aplikasi instant message yang membolehkan pengguna berbincang mengenai sesuatu perkara dengan cepat. Jika terdapat tugasan yang melibatkan kumpulan, perjumpaan dengan ahli kumpulan sangat digalakkan, tetapi tidak salah jika kita berbincang di dalam Facebook. Hal ini kerana kita boleh mencatat maklumat terus ke dalam komputer kita dengan mudah. Contoh aplikasi lain ialah Notes. Notes ini jarang digunakan oleh pengguna, tetapi ianya sangat bagus sekiranya kita ingin memaparkan maklumat dengan jumlah yang banyak. Pengguna yang lain boleh terus merujuk ke nota tersebut. Notes ini juga boleh digunakan sebagai micro-blog dimana kita menulis tentang apa-apa sahaja yang kita rasakan sesuai berbanding menulis di dinding halaman Facebook kita.



Facebook boleh juga dianggap sebagai portal sumber yang berkaitan dengan pelbagai perkara. Perkara-perkara ini termasuklah seperti sukan, hal ehwal semasa, politik, hiburan, keagamaan dan pelbagai lagi. Setiap perkara yang dinyatakan di atas boleh diakses melalui Facebook dengan mencari sesuatu halaman bagi perkara yang berkaitan. Sebagai contoh yang mudah, katakan anda seorang yang meminati sukan bola sepak dan dalam masa yang sama meminati pasukan Manchester United, anda boleh mencari halaman rasmi bagi pasukan Manchester United. Selepas itu, apa yang anda perlu lakukan hanya menekan butang Like dan secara tidak langsung anda boleh mengetahui berita terkini tentang Manchester United yang akan dipaparkan di bahagian suapan berita.Perkara ini boleh digunapakai untuk semua benda yang kita mahukan. Sumber-sumber ini merupakan sumber yang terkini dan juga global. Pelbagai perkara boleh didapati di Facebook, jadi gunalah kreativiti anda untuk mencarinya.







KEBURUKAN FACEBOOK

Penggunaan facebook digunakan secara meluas di seluruh negara tidak mengira umur dan bangsa. Sekarang, facebook dianggap sangat penting oleh sesetengah pihak kerana penggunaannya adalah untuk menghubungkan kenalan lama, perkongsian ilmu, penyampaian maklumat secara cepat dan umum. Tetapi penggunaan facebook ini juga membawa banyak keburukan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Antara muka yang dipaparkan di facebook adalah dalam bentuk sosial dan tidak formal. Tujuannya adalah untuk penggunaan secara sosial. Antara muka yang dipaparkan oleh facebook adalah kurang menarik untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran kerana kegunaannya adalah terbatas. Seperti contoh kegunaan facebook untuk membincangkan tentang subjek matematik. Ianya hanya boleh ditulis akan tetapi ianya tidak dapat memaparkan contoh pengiraan yang menggunakan simbol-simbol matematik yang tidak terdapat pada papan kekunci pada sesebuah komputer peribadi.

Contoh lain adalah persamaan kimia (chemical equation) yang hendak ditonjolkan perlu di cipta di aplikasi lain sebelum dimuatkan di facebook. Ianya kurang mesra kerana perlu ditukarkan ke aplikasi lain dan perlu dimuatnaik ke talian facebook. Antara muka yang sesuai untuk proses pengajaran dan pembelajaran adalah mewujudkan kumpulan-kumpulan yang telah tersedia dalam facebook. Seperti contoh kumpulan yang dicipta untuk kursus dan juga matapelajaran yang dipelajari seperti, kumpulan Sains Bahan, kumpulan Sains Nuklear, kumpulan Sains Laut dan sebagainya. Kumpulan yang diwujudkan dengan nama yang tidak formal dan bebas bagi ahli kumpulan untuk menambah ahli dalam kumpulan tersebut. Pengwujudan kumpulan ini sangat baik untuk pengkongsian ilmu dan proses pembelajaran.

Tetapi keburukan akan timbul kerana apabila wujudkan kumpulan ini pada mulanya membincangkan tentang pelajaran lama-kelamaan berubah menjadi kumpulan untuk berborak dan membuang masa. Bahayanya pengwujudan kumpulan ini perlu dibendung dan dipantau oleh guru atau fasilitator untuk sesebuah kumpulan untuk pelajaran.


Salah satu keburukan facebook dalam proses pembelajaran adalah maklumat yang dikongsi adalah kurang dipercayai kerana bergantung kepada sumber yang kurang sahih. Ini kerana pengguna facebook mengambil maklumat terus daripada enjin carian seperti google, bing, yahoo dan sebagainya. Kebanyakan maklumat yang dipaparkan didalam enjin carian tersebut adalah kurang diyakini kesahihan maklumatnya. Seperti contoh laman web Wikipedia memberi banyak maklumat berguna kepada kita tetapi kesahihan laman sesawang tersebut boleh disangkal kerana maklumatnya boleh diubah oleh pengguna lain. Jikalau maklumat daripada laman sesawang dibandingkan dengan buku yang ditulis kesahihan buku lebih baik kerana ianya ada penulis dan disahkan oleh badan-badan tertentu sebelum diterbitkan.


Walaupun carian daripada internet tiada sempadan dan tiada had tetapi kesahihan maklumat yang didapati adalah kurang tepat. Pelajar sekarang juga malas untuk ke perpusatakaan untuk menjacri sumber rujukan dan meminjam buku. Oleh hal yang demikian, mereka menggunakan enjin carian untuk berkongsi ilmu didalam facebook. Setiap orang member pandangan dan hujah didalam facebook yang kesahihannya belum tentu di akui. Oleh itu, maklumat yang kurang tepat dikongsi oleh pengguna facebook yang lain.




KESIMPULAN


Kesimpulannya, jaringan sosial Facebook boleh bertindak sebagai medium kepada proses pembelajaran dan pengajaran. Hal ini disebabkan Facebook mempunyai beberapa elemen yang berfungsi seakan-akan perisian atas talian, SPIN. Pensyarah dan pelajar memperoleh banyak manfaat dan faedah daripada Facebook. Selain itu, ia juga merupakan suatu perisian atas talian yang terkini. Secara tidak langsung, ia dapat meningkatkan daya saing kita dengan proses pembelajaran dan pengajaran bagi negara-negara maju seperti Amerika syarikat dan Eropah.

Namun begitu, Facebook tidak dapat lari daripada beberapa kelemahan. Kelancaran Facebook sangat bergantung kepada kelajuan capaian internet bagi sesuatu tempat. Masalah ini sangat dipengaruhi oleh teknologi yang ada bagi sesuatu negara. Contohnya Vietnam, kelajuan capaian internet bagi negara ini adalah rendah. Pengguna terpaksa bersabar untuk menggunakan Facebook. Mana tidaknya, jangka masa untuk mengreload sesuatu halaman web di negara ini adalah lama. Jadi, kelajuan capaian internet sangat mempengaruhi kelancaran menggunakan Facebook.

Seterusnya, beberapa penambahbaikan juga perlu dilakukan kepada Facebook. Hal ini untuk menyesuaikan penggunaan Facebook dengan kehendak pengguna. Kehendak pengguna bersifat dinamik atau selalu berubah mengikut masa, keadaan dan tempat. Facebook dapat dilihat lebih bersifat sosial. Beberapa perubahan perlu dilakukan untuk menyesuaikan ia dengan proses pembelajaran dan pengajaran.


Jadi, Facebook mampu meningkatkan kualiti proses pembelajaran dan pengajaran. Tambahan pula, Facebook sudah menjadi kebiasaan kepada masyarakat pada hari ini.








Comments

Popular Posts