TWITTER

APA ITU TWITTER?




 Twitter? Apa itu Twitter? Twitter adalah sebuah rangkaian sosial yang mudah digunakan. Ia juga adalah satu alat komunikasi dan sebuah medan yang mana boleh menggabungkan antara SMS, blog, email dan rangkaian sosial yang lain. Ia juga boleh dijadikan sebagai hibrid daripada email, mesej segera dan mesej untuk digabungkan menjadi satu pakej yang kemas dan mudah. Dengan gabungan ini, pengguna di bolehkan membina satu rangkaian bersama kawan-kawan, keluarga, dan orang ramai dengan senangnya.
 
Twitter mempunyai berjuta-juta akaun di seluruh dunia yang mana dapat menghubung antara satu sama lain dengan hanya menggunakan 140 huruf dan digit nombor sahaja. Mesej yang dihantar kepada pengguna-pengguna yang telah mengikuti kita dikenali sebagai 'tweet'. Tweet adalah satu pesanan yang mana boleh dibuat dalam bentuk peribadi dan umum. Kita boleh menghantar mesej secara langsung atau secara peribadi kepada kenalan kita ataupun secara terbuka.
Twitter adalah satu rangkaian media sosial yang sedang diguna pakai secara meluas untuk mengakses ke dalam blog dan laman web. Ia juga digunakan sebagai rangkaian untuk mengwar-warkan berita, cerita, pandangan politik, sukan, hiburan dan banyak lagi.
 
Twitter juga merupakan suatu alat pemasaran untuk sesebuah syarikat dan perniagaan yang tersedia ada untuk mendengar dan mengambil bahagian dalam perbualan orang-orang awam seperti salah satu cara untuk menarik pelanggan baru dan untuk menjadikan orang-orang awam sebagai pelanggan yang setia. Syarikat-syarikat ini juga, boleh menguji, mendapatkan maklum balas dan mencipta buzz tentang produk dan perkhidmatan mereka yang telah mereka sediakan.
 
Para pengguna yang paling aktif kebanyakkannya terdiri daripada media, pakar-pakar perhubungan awam dan ahli politik. Mereka juga dikenali sebagai ahli kumpulan elit Twitter yang berpengaruh. Biasanya, pengguna ini menggunaka Twitter adalah untuk mengetahui tentang apa yang orang lain cerita atau cakapkan, apa trend semasa sama ada dalam negera ataupun luar negara, berpeluang untuk mengkaji profil pengguna lain, dan untuk mendapatkan data melalui rangkaian ini.

 
Ringkasnya, untuk menghantar atau menerima Tweet, kita hendaklah membuka akaun Twitter secara sah dan percuma. Dengan adanya akaun Twitter, kita perlulah mempunyai rakan-rakan dan kenalan.



KELEBIHAN TWITTER


1) Mudah di sertai

-Masa untuk membuka akaun Twitter yang baru hanya mengambil masa kurang daripada satu minit sahaja. Syarat untuk bermain dengan Twitter adalah senang dan mudah. Pendaftarannya adalah cepat dan tidak memerlukan e-mel pengesahan.

2)Mudah digunakan

-Twitter mempunyai had huruf atau digit nombor sebanyak 140 sahaja. Jadi,  tidak memikirkan ayat yang panjang lebar untuk di kongsikan. Dan Twitter hanya satu skrin yang mana di situ juga kita ‘tweet’ dan di situ juga ada maklumat yang kita ingin tahu.

3)Twitter adalah sebuah demokrasi

-Kita boleh ‘follow’ sesiapa sahaja yang kte inginkan didalam Twitter. Dan begitu juga, sesiapa sahaja boleh ‘follow’ kita. Twitter tidak sama dengan Facebook yang mana Twitter hanya terima orang yang betul-betul ingin ‘follow’ dan tidak semua orang boleh melihat maklumat yang kita kongsikan.

4)Boleh di ‘anonymous’

-Dalam Twitter, kita boleh menggunakan nama-nama yang diingini sama ada yang kreatif ataupun sebaliknya. Ia berbeza dengan Facebook yang mana hanya di benarkan menggunakan nama yang sebenar. Di Twitter juga, kita boleh mengisi profil mengikut kehendak kita sendiri sama ada mahu kongsikan ataupun secara rahsia.

5)‘Immediacy’

-Twitter adalah satu rangkaian sosial yang tidak membenarkan pengguna terperangkap pada masa lalu atau masa depan yang tak menentu. Sebaliknya, Twitter membenarkan orang ramai untuk berkongsi sama ada maklumat atau cerita-cerita yang berlaku pada hari kejadian. Dengan itu, tweeters dapat berhubung secara langsung  dengan keluarga dan rakan-rakan secara lansung

6)Mobiliti

-Maklumat yang terkini daripada Twitter membolehkan tweeter menghantar dan menerimanya dimana-mana tempat yang mereka kehendaki dengan menggunakan telefon bimbit walaupun ianya boleh di akses melalu komputer juga. Dengan rekaan novel aplikasi dalam iPhone  atau Blackberry pengguna, mereka boleh menggunakannya untuk menyesuaikan pengalama dalam Twitter mereka sahaja. Dengan Twitter, mereka boleh membuat kerja di mana saja mereka berada dengan mudah.

7)Publisiti

-Twitter menyediakan tweeters dengan jenis yang mempunyai  skala publisiti. Dengan ini, mereka boleh meninventively jenama sendiri atau rangsangan pembaca ke laman web mereka sendiri. Sebagai contoh dengan lebih satu juta pengikut di Twitter, pelakon Ashton Kutcher dapat  berinteraksi dengan peminat  dengan penuh bersemangat. Pada skala yang lebih kecil, pencipta kandungan Internet dalam Twitter sering kali berusaha mengalihkan trafik ke laman web mereka supaya pembaca dapat membaca dan untuk membina asas yang stabil.

8)Pembenaran (Corroboration)


-Twitter membekalkan kepada pengguna yang  berkaitan dengan aktiviti dalam talian mereka. Damiano Beltrami pernah berkata, kolumnis untuk "The Local," memerhati bahawa lebih ramai orang hidup "dalam talian dan dengan kuat, laman media sosial seperti Facebook, MySpace dan Twitter, dan komunikasi Web dalam talian, termasuk gambar dan video, menyediakan keterangan dalam pertempuran undang-undang yang terdiri daripada percubaan pembunuhan kepada tindakan undang-undang pekerjaan. "Oleh itu, penggunaan yang selalu menggunakan tweeter ini,Twitter dapat  menyediakan alibi yang kuat sekiranya dia ditangkap sebagai suspek dalam jenayah. Begitu juga dalam interaksi yang didokumenkan di Twitter boleh digunakan sebagai bukti untuk  dakwaan gangguan.





KEKURANGAN TWITTER


1) ‘Buried Tweets’

-Di laman rangkaian sosial,sebanyak 340 juta tweet baru muncul menurut Twitter, pada April 2012.ia dikatakan muncul pada setiap hari. pelbagai jenis tweets yang baru dimasukkan pada setiap hari.dengan itu,tweet daripada pengguna individu mempunyai potensi untuk mengebumikan dengan cepat dan banyak tweets yang boleh hilang.Ia terlalu sukar untuk mengetahui berapa banyak tweet dibaca dalam sehari.

2) Had-had

-Twitter tidak sama dengan Facebook. Twitter mempunyai had huruf atau digit dalam setiap tweet. Pengguna hendaklah menulis tweet dengan ringkas dan padat, kerana ianya mempunyai 140 huruf atau digit sahaja dan tidak lebih daripada itu. Selain itu, Twitter dibolehkan membuat penyiaran gambar (Twitpic) tetapi ia adalah terhad apabila ia datang kepada video posting. Contohnya. pengguna yang boleh tweet pada pautan video YouTube, mereka tidak akan dapat benar-benar Tweet video dari perkhidmatan Web atau memuat naik video dari mana-mana perisian desktop.

-Twitter juga tidak mempunyai aplikasi daripada laman web lain seperti Facebook, Friendster dan MySpace. Twitter tidak ada video, blog, iklaneka, forum, pasaran dan menu rangkaian sosial lain yang unik dan popular. Kita hanya boleh memuat naik satu gambar sahaja.itupun  yang bersaiz kecil berbanding dengan rangkaian sosial lain yang boleh memuat naik gambar seberapa banyak yang kita mahu. Twitter juga tidak boleh memuat naik fail muzik.


3) Spammer

-Twitter dikatakan mempunyai 140 juta pengguna aktif, yang mana setiap hari banyak pengguna menggunakan Twitter.akan tetapi, peratusan kecil mereka adalah spammer. Spam masih terdapat dalam Twitter  walaupun Twitter ini telah menambahkan beberapa langkah-langkah keselamatan untuk mengesan bot dan penghantar spam sebelum ia menjadi masalah. Pengguna menganggap bendera itu sebagai spammer.biasanya, Spam di Twitter mempunyai tag nama pengguna melalui link ke laman web. Tetap ada gangguan walaupun ia senang dibuang.

4) Pesanan atau mesej

-Twitter mempunyai mesej secara terus kepada pengguna yang membolehkan pengguna bercakap secara peribadi atau rahsia antara satu sama lain.tetapi pengguna dibolehkan menghantar mesej secara terus ke satu pengguna yang lain hanya pada satu masa. Ini menyebabkan sistem perkhidmatan untuk mesej tidak cekap berbanding dengan rangkaian sosial dan alat komunikasi cara lain.

5)‘Reducing Compassion’

-Twitter dan alat rangkaian sosial yang lain mungkin akan merebut tahap belas kasihan seseorang jika menurut laporan CNN. Twitter boleh menjadi satu mimpi ngeri dari segi  oral sosialnya, dimana mereka bersikap sambil lewa dan acuh tak acuh dalam penderitaan yang dihadapi oleh manusia lain manusia  kerana maklumat yang disampaikan di Twitter diluluskan terlalu cepat melalui platform Twitter itu sendiri. Dan ini menyebabkan otak tidk boleh berfungsi untuk mencerna kandungan emosi sebenar dalam satu “tweet” mereka.

6) Penggunaan masa

-Twitter boleh mengambil masa pengguna tanpa disedari melalui kerja, interaksi sosial sebenar dan lain2 boleh menyebabkan menderita jika pengguna sentiasa bertweets dan membaca tweets yang lain. Secara teori, begitu ramai pengguna menggunakan twitter sebagai medan untuk melarikan diri daripada persekitaran mereka sendiri iaitu melalui perhatian yang lebih kepada kemaskini Twitter daripada membuat kerja mereka yang lebih penting daripada itu.

7) Pemangsa Internet


-Dalam mana-mana rangkaian sosial yang disediakan, setiap pengguna atau pelaggan boleh menjadi mangsa kepada pemangsa. Sebagai pengguna, kita tidak menyedari apa yang berlaku disekeliling kita.kita tidak sedar apa yang sedang memerhati kita dalam diam sama ada stalker ataupun pesalah seks. Pengguna Twitter telah meningkatkan tahap intai sosial yang mana orang ramai menjadi senarai pengikutnya. Selain pemangsa sosial, terdapat syarikat kerjaya atau kepentingan kewangan yang melihat gerak geri kita melalui Twitter. Jika kita menimbulkan talian imej yang salah,kita akan dianggap tidak diingini untuk disewa atau menafikan faedah hilang upaya untuk berseronok terlalu banyak.



















Comments

Popular Posts